Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Sådan holder du vægten

For at holde vægten er det vigtigt at finde balancen mellem den mængde energi du får gennem mad og drikke, og den mængde energi du har brug for. Her på siden finder du et par tips, der kan hjælpe dig på vej.

Du kan brænde energi af på en gåtur.

Du kan brænde energi af på en gåtur.

En gåtur er en nem måde at brænde noget energi af på. Selv korte ture på 5 minutter nytter, men jo mere jo bedre.

For hver kilometer du går, forbrænder du din vægt i kalorier. Så hvis du vejer 73 kilo (kg) og går en ekstra tur på 5 kilometer (km) 2 gange om ugen i 1 år, sparer du omkring 38.000 kalorier (kcal), der kan give et vægttab på op til 5 kilo (kg).

Se mere om gåture

Du kan spare kroner og kalorier ved at overveje gode tilbud en ekstra gang.

Du kan spare kroner og kalorier ved at overveje gode tilbud en ekstra gang.

Du møder ofte tilbud og andre salgstricks på kager, slik og fastfood, der får dig til at købe og spise mere, end du havde planlagt. Det kan derfor være en god strategi at overveje de gode tilbud en ekstra gang.

Hvis du vælger 2 croissants i stedet for 1 én gang om ugen i 1 år, spiser du omkring 17.160 kalorier (kcal) mere. Det kan give op til 2,4 kilo (kg) ekstra på badevægten. Og så koster de ekstra croissants i alt ca. 500 kr.

Se mere om flerstyktilbud og andre salgstricks

Du kan spare mange kalorier, hvis du skærer ned på sodavand.

Du kan spare mange kalorier, hvis du skærer ned på sodavand.

Drikker du meget sodavand og andre sukkersødede drikkevarer kan det godt betale sig at skære lidt ned. Det virker måske ikke af meget, men når du vælger en sodavand på dåse i stedet for en ½ liter flaske, sparer du 17 gram sukker der svarer til 71 kalorier (kcal).

Hvis du vælger en sodavand på dåse (33 CL) i stedet for en 0,5 liter (L) flaske 3 gange om ugen i 1 år, sparer du omkring 11.000 kalorier (kcal). Den kalorie-besparelse kan give et vægttab på op til 1,5 kilo (kg).

Se mere om  søde drikkevarer