Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Opvarmet tobak

Opvarmet tobak, også kaldet heated tobacco, heat-not-burn eller heat-sticks, er nyt produkt. Det markedsføres som mindre sygdomsfremkaldende end traditionelle cigaretter. Men der er ikke evidens for, at det er mindre skadeligt end andre former for tobak. Designet minder om smartphones og tobakken promoveres på sociale medier.

Opvarmet tobak

Hvad er opvarmede tobaksprodukter?
Opvarmet tobak kaldes også heated tobacco, heat-not-burn eller heat-sticks. Det består af en tobaks-del og en elektronisk hardware-del, der ligner en smartphone. I stedet for at sætte ild til tobakken, sætter man den ind i den elektroniske del, hvor den bliver varmet op. Derefter suger man på mundstykket og inhalerer den nikotinholdige røg1.

Opvarmet tobak sælges i Danmark af Philip Morris International under navnet ”IQOS”. Der er endnu ikke danske tal for, hvor mange der ryger det.  

Sygdomsrisiko ved opvarmet tobak
Opvarmet tobak er et nyt produkt. Derfor mangler der undersøgelser af helbredsskaderne på kort og lang sigt. Der er ikke evidens for, at produkterne er mindre skadelige end andre former for tobak. Røgen fra den opvarmede tobak indeholder bl.a. kræftfremkaldende stoffer og tjærestoffer.

Tobaksindustrien fokuserer på, at røgen fra den opvarmede tobak indeholder lavere niveauer af nogle skadelige stoffer end røgen fra traditionelle cigaretter. Uafhængige forskere har dog fundet, at niveauet af skadelige stoffer i opvarmet tobak i nogle tilfælde er højere end i traditionelle cigaretter, og i andre tilfælde lavere.

Kan underminere rygestop
Opvarmet tobak kan underminere rygestop, hvis rygerne skifter traditionelle cigaretter ud med opvarmet tobak i stedet for at holde helt op med at ryge.
Det har vist sig, at en del af IQOS-brugerne ikke holder op med at ryge traditionelle cigaretter, men i stedet ryger begge dele.

Tiltrækkende for børn og unge
Markedsføringen af opvarmet tobak kan appelere til børn og unge:

  • Påstande om mindre skadelighed: Unge opfatter opvarmet tobak som et mindre skadeligt produkt og kan derfor være mere modtagelige for at prøve det.
  • Design og teknologi: Hardware-delen og emballagen ligner designet på iPhones, og produkterne sælges i moderne, eksklusive flagship stores.
  • Markedsføring på sociale medier og via influencers: IQOS promoveres aktivt på sociale medier som Instagram og Twitter blandt andet via forhandlere og betalte, unge influencers. Produkterne fremstilles som modetilbehør og beskrives som sundere, mindre lugtende og mere smagfulde.
Kræftens Bekæmpelse anbefaler
  • Regulering som anden tobak: Opvarmede tobaksprodukter bør reguleres som cigaretter og andre former for tobak. Der er ikke er evidens for, at de er mindre skadelige.
  • Ingen markedsføring til børn og unge: Opvarmet tobak skal ikke markedsføres til børn og unge f.eks. via sociale medier.
  • Ingen nye tobaksprodukter: Nye tobaksprodukter bør ikke introduceres på markedet. De nye produkter kan tiltrække børn, unge og ikke-rygere.
  • Sundhedspolitik skal ikke påvirkes af tobaksindustrien: Nye produkter med påstået mindre sundhedsrisiko bør ikke give tobaksindustrien mulighed for at få indflydelse på sundhedspolitik eller tobakslovgivning.

Dansk lovgivning om opvarmet tobak
Opvarmede tobaksprodukter beskattes som røgtobak, og er omfattet af Lov om røgfri miljøer og Lov om forbud mod tobaksreklame. Det vil sige, at der, hvor man ikke må ryge traditionelle cigaretter, må man heller ikke ryge opvarmet tobak. Forhandlere må heller ikke reklamere for opvarmede tobaksprodukter.

Kilder
Auer R et al. “Heat-Not-Burn Tobacco Cigarettes: Smoke by Any Other Name.” JAMA internal medicine vol. 177,7 (2017): 1050-1052.
WHO. Tobacco Free Initiative. Heated tobacco products (HTPs) market monitoring information sheet
Tabuchi T, Gallus S, Shinozaki T, et al. Heat-not-burn tobacco product use in Japan: its prevalence, predictors and perceived symptoms from exposure to secondhand heat-not-burn tobacco aerosol. Tobacco Control 2018;27:e25-e33
Liu X, Lugo A, Spizzichino L, Tabuchi T, Gorini G, Gallus S. Heat-Not-Burn Tobacco Products Are Getting Hot in Italy. J Epidemiol. 2018;28(5):274-275.
WHO Tobacco Free Initiative. Information Sheet: Heated tobacco products. May 2018, accessed May 5th 2019
Bekki K et al. Comparison of Chemicals in Mainstream Smoke in Heat-not-burn Tobacco and Combustion Cigarettes. Journal of UOEH. 2017 Volume 39 Issue 3 Pages 201-207
Leigh NJ, Palumbo MN, Marino AM, et al. Tobacco-specific nitrosamines (TSNA) in heated tobacco product IQOS. Tob Control 2018;27:s37–s38.
Simonavicius E, McNeill A, Shahab L, et al. Heat-not-burn tobacco products: a systematic literature review. Tobacco Control Published Online First: 04 September 2018
Glantz SA. Heated tobacco products: the example of IQOS Tobacco Control 2018;27:s1-s6. 10 Leigh NJ, Palumbo MN, Marino AM, et al. Tobacco-specific nitrosamines (TSNA) in heated tobacco product IQOS. Tobacco Control 2018;27:s37-s38
St.Helen G, Jacob III P, Nardone N, et al. IQOS: examination of Philip Morris International’s claim of reduced exposure Tobacco Control Published Online First: 29 August 2018.
Moazed F, Chun L, Matthay MA, et al. Assessment of industry data on pulmonary and immunosuppressive effects of IQOS. Tobacco Control 2018;27:s20-s25.
McKelvey K, Popova L, Kim M, et al. Heated tobacco products likely appeal to adolescents and young adults. Tobacco Control 2018;27:s41-s47.
Halpern-Felsher et al. PMI’s MRTP Application for IQOS Does Not Consider IQOS’s Appeal to Youth or Adolescents, or the Likelihood that Youth and Adolescents will Initiate Tobacco Use with IQOS or Use IQOS with Other Tobacco Products.
Campaign for Tobacco-Free Kids. https://www.tobaccofreekids.org/assets/content/what_we_do/federal_issues/fda/2018_08_13_IQOS_FDA_Social_Media_Marketing.pdf
Kreitzberg D.S. et al. Heat not burn tobacco promotion on instagram. Addictive Behaviors 91 (2019) 112–118 
Reuters Exclusive, Chris Kirkham: Philip Morris suspends social media campaign after Reuters exposes young 'influencers', May 11, 2019 
 

 

Røgfri bil

Ved at gøre bilen røgfri bliver bilens indeklima bedre, og børn og voksne beskyttes mod røgens skadelige stoffer.

Røgfri bil


Røgfrit hjem

Et røgfrit hjem er med til at sikre et godt indeklima. Vi tilbringer i gennemsnit 16 timer af døgnet i vores eget hjem. Derfor er det vigtigt med ren luft i hjemmet.

Røgfrit hjem