Gå til sygdomsliste

Forbered dig på dit rygestop

Er du på vej til at blive røgfri? For de fleste er det en proces at blive røgfri. Det handler ikke bare om at stoppe fra den ene dag til den anden. Tænk over, hvorfor du vil være røgfri, og bestem dig for, hvilken hjælp du vil bruge. Planlæg den nære fremtid og kom fristelserne i forkøbet.

Forbered dig på dit rygestop

Beslut dig
Når beslutningen skal tages, kan du prøve at forestille dig, at det er lykkedes at blive røgfri. Forestil dig, at du frit kan bevæge dig overalt og holde pauser med hvem, du ønsker. Forestil dig, at du får bedre kondition, at maden smager af mere, og at blomsterne dufter bedre. Forestil dig frihed og god samvittighed.

Forbered dig
Hvis du forbereder dig, vokser din chance for at blive røgfri og for at holde fast i rygestoppet. Når rygetrangen dukker op, kan det knibe med kreativiteten. Derfor skal du gennemtænke de fristende situationer på forhånd, og så skal du have hjælp ved hånden. Lav f.eks. en liste: I stedet for at ryge vil jeg ... gå tur ... spise lakridser ... spise et stykke frugt ... ordne have ... sende en sms ... bruge en plastikcigaret eller andet.

Fastsæt din stopdato: Den første dag, hvor du ikke ryger
Sæt en dato, som du mener er realistisk - og stadig inden for rækkevidde. Nogle har glæde af at involvere mennesker omkring sig. Andre vil hellere starte på egen hånd uden at fortælle om rygestoppet til nogen i første omgang. Hvad synes du, vil være det bedste for dig? Når dagen kommer, så vær klar med de ting, du har forberedt. Lav om på dine vaner. Ros dig selv, når du har klaret dagen.  

Tænk dit rygestop godt igennem på forhånd

  • I stedet for at ryge vil jeg ...
  • Mine grunde til at ryge og til at stoppe er ...
  • Sådan er mine rygevaner ...
  • Når jeg stopper, vil jeg ændre lidt i hverdagen, f.eks. ...
  • Jeg vil belønne mig selv ved at ...

Brug dine erfaringer fra tidligere stopforsøg

  • Situationer, der var nemme uden tobak
  • Situationer, der var svære
  • Det gjorde jeg, når det var svært
  • Jeg begyndte at ryge igen, fordi ...

Ros og beløn dig selv
Læg de penge til side, som du ikke ryger for. Planlæg, hvordan du kan belønne dig selv, når du f.eks. har været røgfri i 1 uge, 2 uger, 1 måned osv. Måske kan du købe noget musik, en biograftur, en middag eller  noget, du ønsker dig til dit hjem? Sørg for at rose og belønne dig selv og fejre dine sejre. Du fortjener det!

Tilbage til Rygestop

 

Røgfri bil

Ved at gøre bilen røgfri bliver bilens indeklima bedre, og børn og voksne beskyttes mod røgens skadelige stoffer.

Røgfri bil


Røgfrit hjem

Et røgfrit hjem er med til at sikre et godt indeklima. Vi tilbringer i gennemsnit 16 timer af døgnet i vores eget hjem. Derfor er det vigtigt med ren luft i hjemmet.

Røgfrit hjem