Gå til sygdomsliste

Det kan du gøre ved træthed

Du kan gøre forskellige ting for bedst muligt at leve med trætheden, f.eks. ved at indarbejde særlige rutiner i hverdagen. Hvis du er i arbejde, kan du tale med din arbejdsgiver om specielle arbejdsvilkår.

Madlavning

For nogle kan det være en god hjælp at få skabt rutiner, der kan øge energien f.eks. at være fysisk aktiv og spise sund og energirig kost.

Hvis man lider af kronisk træthed, kan man have besvær med at klare selv små gøremål i hjemmet f.eks. at vaske tøj eller købe ind.

Mange har glæde af fysisk aktivitet, da det kan lindre på trætheden. Derudover kan det kan være en god hjælp at få nogle rutiner, som kan gøre det lettere f.eks. at købe ind, lave mad eller tage bad.

Nogle laver aftaler med arbejdsgiveren angående særlige arbejdsvilkår.

Her finder du gode råd og ideer til, hvad du kan gøre, når de mangler energi til at udføre de daglige gøremål i perioder med svær træthed.

Gode råd til, hvordan du gør en hverdag med træthed lettere.

Personlige gøremål – f.eks. bad

  • Planlæg aktiviteter, f.eks. personlig pleje og andre gøremål på det tidspunkt af døgnet, hvor din energi er størst – morgenen er for mange det bedste tidspunkt
  • Anskaf dig en badebænk, som du kan bruge, når du bader, børster tænder eller barberer dig
  • Et gribehåndtag i badet kan også være en hjælp
  • Brug badekåbe i stedet for håndklæde
  • Brug tøj uden for mange knapper. Til dine sko kan du anvende et skohorn

Vasketøj

  • En tørretumbler kan være en stor hjælp
  • Sid ned, når du stryger - brug et let strygejern

Indkøb

  • Skriv en indkøbsliste, der følger butikkens indretning
  • Brug indkøbsvogn eller eventuelt rollator som støtte. Køb ind, når der er færrest mennesker i butikkerne
  • Køb eventuelt ind via internettet og få varerne bragt ud

Madlavning og opvask

  • Sid ned, når det er muligt – f.eks. når kartoflerne skal skrælles
  • Tilbered ekstra måltider, når energien er størst, og frys det ned i portionsstørrelser til senere brug
  • Brug elektriske hjælpemidler som f.eks. blender

Børnepasning

  • Forklar dine børn om din træthed, og at du ikke vil være i stand til at gøre så meget sammen med dem som før
  • Planlæg aktiviteter med dine børn, som kan foregå siddende
  • Inddrag børnene i let husarbejde – ofte kan de godt lide at være til nytte
  • Tag imod eventuelle tilbud om at få transporteret børn til og fra institution og skole

Aktivitet kan lindre træthed

Langt de fleste, der lider af træthed, får flere kræfter og forøger livskvaliteten af at bevæge sig. Flere videnskabelige studier og erfaringer fra kræftpatienter har vist, at fysisk aktivitet kan lindre trætheden og øge energiniveauet.

Det betyder, at du vil opleve at få mere energi i takt med, at du kommer i gang med træningen. Idrætsforeninger og træningsaftaler med andre kan støtte dig i, at du får trænet jævnligt.

Fysisk aktivitet kan desuden ændre den negative og overvældende træthed – som f.eks. kemoterapi kan medføre – til en positiv træthed. Det vil sige en naturlig fysisk træthed, som giver bedre velbefindende, bedre søvn og styrker evnen til at slappe af.

Selvom du ikke føler, at du orker det, er det vigtigt at være fysisk aktiv. Det gælder både, hvis du altid har været vant til at dyrke motion, og hvis du har været knap så aktiv inden sygdommen.

Find ud af, hvad du må og kan

Hvis du har kræft, er det vigtigt at finde ud af, hvor meget du må udfordre kroppen med fysisk aktivitet. Du kan diskutere dine muligheder og eventuelle begrænsninger med lægen og personalet på hospitalet eller med din praktiserende læge.

Når du har fundet ud af, hvad du kan og må, er udfordringen at afstemme det med den energi og lyst, du har til rådighed. Det vigtige er at sørge for at få bevæget sig hver dag og prøve at undgå at gå i stå.

Læs mere om, hvordan du kan få mere bevægelse ind i hverdagen:

Bevæg dig

Det kan du gøre ved træthed

Når du fornemmer, at kræfterne begynder at vende tilbage, vil det hjælpe dig at begynde at genoptage dine normale gøremål og at dyrke motion.

Små øvelser hjælper også

Hvis du næsten ingen kræfter har, kan du lave små, lette øvelser. Du kan hver dag gå lidt indendørs eller udendørs, alt efter hvad du har overskud og kræfter til. Du kan lave øvelser af forskellig slags med benene, stående ved en stol eller en seng. Hvis du er sengeliggende, kan gymnastik i sengen være god motion. Det kan være cykelbevægelser eller øvelser, hvor du løfter dine ben et ad gangen.

Du kan spørge på det sygehus, hvor du bliver/er blevet behandlet, om en fysioterapeut kan hjælpe dig med øvelser.

Her finder du gode råd, inspiration og redskaber til at gøre motion til en naturlig del af din hverdag: 

Råd og redskaber

Hvis du lider af udtalt træthed, kan det være en hjælp at:
  • Være opmærksom på, hvornår du har mest energi. Er du f.eks. mest frisk om morgenen, er det på det tidspunkt, du skal gøre de ting, du synes, er vigtigst og giver dig mest glæde
  • Ikke planlægge flere aktiviteter end du kan overkomme
  • Det kan lindre på trætheden at være fysisk aktiv og spise sund, energirig kost
  • Være opmærksom på at skabe forskel på aktivitet og hvile også selvom du måske er så syg, at du ligger i sengen det meste af tiden. Ellers kan man let døse hen, hver gang der ikke er andre til stede. Det kan gøre, at fornemmelsen for tid bliver udvisket. Dette oplever de fleste som belastende, da tid og tidsfornemmelse er helt afgørende for det almene velvære
  • Eventuelt lave aftaler med din arbejdsgiver om at arbejde under særlige vilkår

Lav aftaler med din arbejdsgiver

Selvom du er generet af træthed, kan du måske godt fortsætte med at arbejde - måske under særlige vilkår. Hvis man lider af udtalt træthed, kan det være svært at passe sit arbejde. Mange oplever imidlertid arbejdspladsen som et frirum fra sygdommen. Så selvom det kan gøre dig træt at komme på din arbejdsplads, kan det også nogle gange give energi og tilfredsstillelse.

På sigt er det også godt at fastholde sin tilknytning til arbejdsmarkedet –- måske på nedsat tid.

Sammen med din arbejdsgiver kan du lave specielle aftaler om:

  • Nedsat arbejdstid og flekstider afhængig af, hvornår energien er størst
  • Lettere arbejdsopgaver, hvis arbejdet er fysisk krævende
  • En fast kollega, der hjælper med dine arbejdsopgaver
  • Mulighed for at hvile dig i løbet af dagen
  • En parkeringsplads nær dit arbejde, I kan eventuelt undersøge muligheden for invalideskilt
  • Mulighed for at arbejde hjemmefra
  • Sygemelding efter behov – f.eks. i dagene lige efter en behandling

Hvis du skriver dine aktiviteter i hverdagen ned, kan det give dig et overblik over, hvornår du har mest energi, og hvornår du derfor mener, det er realistisk, at du kommer på arbejde.

God opstart, når du skal tilbage på arbejdet

Her kan du få råd til, hvordan du passer på dig selv og får en god opstart, når du vender tilbage til dit job:

Arbejde efter kræft

Dine rettigheder, når begynder arbejde igen

Det kan være en god idé at kontakte din kommune, fagforening og eventuelt dit forsikringsselskab for at høre, hvilke muligheder og rettigheder du har. Du kan også læse mere om arbejde og rettigheder her

Arbejde og pension

Mød andre med træthed

På Kræftens Bekæmpelses online mødested kan du læse andres erfaringer og dele dine egne. 

Cancerforum

Søvnløshed

Selvom man lider af træthed, kan man godt føle sig søvnløs. Søvnbesvær kan skyldes for lidt søvn, for meget søvn, eller at kvaliteten af ens søvn er dårlig.

Hvis man lider af træthed, er det vigtigt at man oplever, at der er forskel på hvile og ikke hvile. Det betyder, at når du skal hvile, kan det være en god idé at lægge dig i din seng frem for at blunde i en stol. Når du er færdig med at hvile, er det en god idé at sørge for at være aktiv, som f.eks. at gå lidt rundt eller læse en bog.

Det kan være en god idé at skrive ned, hvornår du hviler dig eller sover i løbet af dagen. Det kan være med til at give dig et overblik over, om søvn i løbet af dagen måske går ud over din nattesøvn.

Her kan læse mere om, hvordan du kan øge din søvnkvalitet og forbedrer dine søvnvaner.

Søvnløshed

Mentale øvelser kan lindre træthed

Mange oplever, at mentale øvelser kan bidrage til at øge livskvaliteten i et kræftforløb, og nogle studier viser, at øvelserne også kan lindre træthed:

Mentale redskaber

Alternativ behandling

Mange bruger alternativ behandling før, under og efter et kræftforløb. Mindre undersøgelser har vist, at healing f.eks. kan mindske trætheden, som mange oplever i et kræftforløb. Læs mere her:

Healing

Før jeg fik kræft, var jeg en rigtig selskabspapegøje. Nu er jeg også nødt til at hvile meget og kan ikke holde ud, at der er mange mennesker omkring mig. Jeg må melde fra til familiefester mm., for jeg har brug for ro og føler mig tryg og bedst tilpas hjemme.
Det er godt at vide, at jeg ikke er alene om det, så er jeg i det mindste ikke helt skør.

Kvindelig kræftpatient
Skema til at skrive dine aktiviteter ned

Når du skal skrive dine aktiviteter ned, kan du bruge en almindelig notesbog. Du kan også bruge dette skema til dine noter:

Træthedsskema (PDF, 65KB)

Skriv dine aktiviteter ned

Hvis du skriver dine hverdagsaktiviteter ned, kan du finde ud af, hvornår du har mest energi, og om der er et mønster i din træthed.

Det kan skabe et overblik ved i en periode at skrive ned, hvad du spiser, hvornår du sover og hviler, og hvor fysisk aktiv du er. Du kan også notere, hvornår du er mest frisk, og om der er noget, der gør, at du bliver træt.

Tag dine noter med til lægen

Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan lindre trætheden. Når du skal tale med din læge eller andre om at lindre trætheden, er det en god idé at tage dine papirer med, hvor du har skrevet noter ned fra din hverdag. Det kan gøre det lettere for jer at finde ud af, hvad trætheden skyldes, og hvad man kan gøre ved den.

Skriv ned, hvad der gør dig træt

I dine notater kan du f.eks. skrive, om det er nogle specielle ting, der gør dig træt, så du må opgive at gøre det. Er det f.eks. når du skal klæde dig på? Når du skal gå? Når du skal op ad en trappe?

Du kan også notere, hvad du gør, hvis du må opgive at udføre nogle af dine gøremål i hverdagen. Er du fysisk aktiv på en anden måde? Sætter du dig? Ligger du og hviler?

Når du skal notere dine hverdagsaktiviteter, kan du stille dig disse spørgsmål:

  • Hvad spiser og drikker du – får du energi nok?
  • Hvad kan du?
  • Er der ting, du ikke kan?
  • Hvornår kommer trætheden især?
  • Hvad gør du så?
  • Hvor fysisk aktiv er du?
  • Hvad er dine mål for din fysiske aktivitet?

Overblik over søvn og hvile

Det er en god idé at skrive tidspunkterne ned, hvor du hviler dig eller sover i løbet af dagen. Det kan det give dig – og lægen – en fornemmelse af, hvordan trætheden påvirker din hverdag.

Det kan også være med til at give dig et overblik over, om søvn i løbet af dagen måske går ud over din nattesøvn.

Hold styr på dit kræftforløb med Kræftens Bekæmpelses app

Med appen til kræftpatienter og pårørende kan du bl.a. blive mindet om at tage medicin, registrere dine smerter, søvn eller dit humør og notere dagens lyspunkter.

Du kan dele indlæg fra notesbogen med dem, du gerne vil holde opdaterede, og i spørgsmålslisten kan du skrive de spørgsmål, du vil have svar på fra f.eks. læge, arbejdsgiver, familie o.lign. Læs mere om appen:

 App - 'Liv med kræft'

Læs mere:

Mere viden og flere redskaber

Her kan du læse mere om de forskellige former for træthed og høre to tidligere kræftpatienter, der fortæller om sygdomsrelateret træthed. Portalen er udviklet af Region Midtjylland.

Livet med og efter kræft - træthed

Genoptræning efter kræftbehandling

Efter kræftbehandlingen vil du måske opleve fysiske gener – her kan genoptræning være med til at få dig tilbage i grundform. Læs mere her:

Genoptræning

Læs alt om træthed:

Træthed


 

Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Om kræftsygdomme

Om kræftsygdomme

Viden om symptomer, undersøgelse og behandling af kræftsygdomme.

Kræftsygdomme


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.