Gå til sygdomsliste

Enkel afspændingsøvelse

Her kan du læse, hvordan du laver en enkel afspændingsøvelse. Afspændingsøvelser kan have en positiv effekt på træthed, søvnproblemer, smerter, muskelspændinger, angst og depression.

Du kan gennemføre afspændingsøvelser siddende eller liggende. Hvis du vil bruge afspændingen som hjælp til at falde i søvn her og nu, er det selvfølgelig vigtigt, at du ligger ned, og at du er træt. Der er mange måder at afspænde på. Her er en god og enkel teknik.

Enkel afspændingsøvelse:

  • Uanset om du ligger eller sidder, så gør dig det så behageligt som muligt. Undgå at krydse ben eller arme. Lig for eksempel på ryggen med let adskilte ben og armene lidt fra kroppen. Læg eventuelt en pude under nakken og en pude under knæene.
  • Tag en dyb indånding, hold vejret et øjeblik og ånd ud, gerne i et dybt, roligt suk. Gentag et par gange.
  • Næste gang, du ånder dybt ind, så fokuser på og spænd en gruppe muskler. Du kan f.eks. spænde musklerne i benene, knytte hænderne, bide tænderne sammen eller lignende. Hold vejret og hold spændingen i musklerne i 1-2 sekunder.
  • Ånd derefter ud og giv fuldstændig slip på spændingerne. Forestil dig, at kroppen synker dybt ned i underlaget og fornem tyngde og afslapning i den kropsdel, du har fokuseret på.
  • Gentag øvelsen nogle gange, hvor du spænder og derefter slapper af i forskellige muskelgrupper.

Læs også:

Yoga

Yoga kan have en positiv effekt på både søvn og kræftrelateret træthed.

Visualisering
Visualisering er en teknik, hvor man under en dyb afspænding fremkalder bestemte indre billeder og sansninger. Det kan afhjælpe nogle af de psykiske følger, man kan opleve under en kræftsygdom, som f.eks. stress

 
Få hjælp af en rådgiver

Har du eller en af dine nærmeste kræft, kan du få gratis hjælp:

   

Rådgivning