Gå til sygdomsliste

Læg mærke til lyspunkterne

Hjælp dig selv til, skridt for skridt, at ændre fokus fra de ting, du er ked af eller frustreret over i din hverdag, til det, du er glad eller taknemmelig for i livet.

Skriv hver aften, før du lægger dig til at sove, tre ting ned, du har været glad eller taknemmelig for i løbet af dagen. Brug gerne en notesbog eller lignende, så du har dine noter samlet, og på den måde er med til at gøre det til en vigtig handling.

Noter konkrete hændelser

Prøv at gøre noterne så specifikke, som muligt, så det ikke bliver generelle udsagn som ”min familie”, men i stedet noget konkret, din familie har gjort, eller noget, I har oplevet sammen i dag. Det kan være både små og store ting, der har gjort dig glad – og de dage, hvor det er for svært at finde noget, der har gjort dig glad, så led i stedet efter tre ting, du er taknemmelig for. En metode til at fokusere på lyspunkterne på, er at læse dine gamle udsagn, når du skriver nye ting du er glad for. På denne måde kan du i tanker og følelser gentage dine gode stunder.

Vær opfindsom

Det kan være en god regel, at du ikke må skrive det samme som i går. På den måde hjælper du dig selv til at fokusere på det, du rent faktisk glæder dig over eller er taknemmelig over netop i dag. I løbet af dagen er du altså nødt til at holde lidt udkig efter det, der gør dig glad eller taknemmelig.

 
Få hjælp af en rådgiver

Har du eller en af dine nærmeste kræft, kan du få gratis hjælp:

   

Rådgivning