Gå til sygdomsliste

Råd og redskaber

Her kan du finde enkle råd til at sove godt og værktøjer til at forbedre din søvnkvalitet og mindske de søvnproblemer, der kan opstå i forbindelse med en kræftsygdom.

Undersøg dine søvnvaner
Ved at føre dagbog over din søvn igennem en uge, får du et overblik over, om du har søvnproblemer, eller om du sover som du skal.

Gode råd til en god søvn
Her kan du finde gode råd til at sove bedre, og læse hvilke søvnvaner du bør undgå.

Yoga
Yoga kan have en positiv effekt på både søvn og kræftrelateret træthed.

Afspænding
Afspændingsøvelser kan gøre det lettere at falde i søvn og kan også være en god måde at hvile kroppen på i løbet af dagen.

Læs mere under 'Hjælp og Viden' på cancer.dk

Her finder du mere viden om bl.a. meditation, visualisering og om, hvordan du kan tackle den træthed, som kan skyldes selve kræftsygdommen eller være en bivirkning til behandlingen:

Træthed

Visualisering

Meditation

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.