Gå til sygdomsliste

Enkel afspændingsøvelse

Her kan du læse, hvordan du laver en enkel afspændingsøvelse. Afspændingsøvelser kan have en positiv effekt på træthed, søvnproblemer, smerter, muskelspændinger, angst og depression.

Du kan gennemføre afspændingsøvelser siddende eller liggende. Hvis du vil bruge afspændingen som hjælp til at falde i søvn her og nu, er det selvfølgelig vigtigt, at du ligger ned, og at du er træt. Der er mange måder at afspænde på. Her er en god og enkel teknik.

Enkel afspændingsøvelse:

  • Uanset om du ligger eller sidder, så gør dig det så behageligt som muligt. Undgå at krydse ben eller arme. Lig for eksempel på ryggen med let adskilte ben og armene lidt fra kroppen. Læg eventuelt en pude under nakken og en pude under knæene.
  • Tag en dyb indånding, hold vejret et øjeblik og ånd ud, gerne i et dybt, roligt suk. Gentag et par gange.
  • Næste gang, du ånder dybt ind, så fokuser på og spænd en gruppe muskler. Du kan f.eks. spænde musklerne i benene, knytte hænderne, bide tænderne sammen eller lignende. Hold vejret og hold spændingen i musklerne i 1-2 sekunder.
  • Ånd derefter ud og giv fuldstændig slip på spændingerne. Forestil dig, at kroppen synker dybt ned i underlaget og fornem tyngde og afslapning i den kropsdel, du har fokuseret på.
  • Gentag øvelsen nogle gange, hvor du spænder og derefter slapper af i forskellige muskelgrupper.

Læs også:

Yoga

Yoga kan have en positiv effekt på både søvn og kræftrelateret træthed.

Visualisering
Visualisering er en teknik, hvor man under en dyb afspænding fremkalder bestemte indre billeder og sansninger. Det kan afhjælpe nogle af de psykiske følger, man kan opleve under en kræftsygdom, som f.eks. stress

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.