Gå til sygdomsliste

Undersøg dine søvnvaner

Sover du godt? Ved at føre dagbog over din søvn igennem en uge, får du et overblik over dine søvnvaner. Det er en uundværlig hjælp til at vurdere, omfanget af dine eventuelle søvnproblemer.

Det kan hjælpe at skabe et overblik over dine søvnvaner, hvis du oplever, at du ikke sover nok eller sover godt nok.

Du kan bruge nedenstående skema til at få overblik over dine søvnkvalitet:

Få overblik over din søvnkvalitet (pdf)

Hvis du er nysgerrig efter at kende dine sovevaner mere indgående, kan du udfylde "Undersøg dine søvnvaner". Du kan bruge skemaet til at undersøge dine sovevaner, ved at svare på spørgsmål om blandt andet livsstil, afspænding og tanker.

Undersøg dine søvnvaner (pdf)

Begge skemaer er udarbejdet af Bobby Zachariae, der er professor, dr. med.; cand. psych., Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.

Læs også:


Skriv dagbog
Læs hvordan du ved at skrive dagbog, gør det lettere at udpege de steder, hvor du har brug for at lave ændringer i hverdagen.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.