Gå til sygdomsliste

Spis godt

På disse sider kan du finde inspiration til, hvordan du spiser godt under og efter kræft. Du kan også få viden om, hvorfor den rigtige mad er så vigtig for, at vores hverdag fungerer. Chris MacDonald fortæller i videoen nedenfor, om sammenhængen mellem sund mad og et godt velbefindende.

Video om kost

Video: Chris MacDonald taler om, hvor meget kosten betyder for vores velbefindende.

Sund og varieret mad er en nødvendighed for at have det godt. Hvis du ikke har tabt dig og kan spise, som du plejer, gælder de samme anbefalinger for sund mad, uanset om du har kræft eller ej. Det er altså de samme råvarer, der er gode for kræftramte, som for alle andre. 

Mad er kroppens brændstof og er så uhyre vigtig - især, når du er syg, og kroppen er svækket. Men netop sygdom kan påvirke dine madvaner. Måske er du i gang med en behandling, der giver dig kvalme eller andre problemer, der forhindrer dig i at spise, som du plejer. Eller måske tager tankerne om sygdommen hårdt på appetitten.

Ditliv hjælper dig med at genfinde madglæden og giver gode råd til, hvordan du kan spise sund mad, der smager godt og styrker dig bedst muligt.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.