• FERTILITET & RYGNING

    Rygning kan gøre det sværere at blive gravid. Tobaksrøgen kan påvirke de kvindelige hormoner og ægløsningen. Hvis manden ryger, kan tobakken skade sædcellerne og medføre nedsat sædkvalitet. Selv få cigaretter kan skade.

    Tobakken gør det også sværere at holde på graviditeten. Blandt kvinder, der ryger, er der flere, som oplever en graviditet uden for livmoderen, eller at graviditeten ender med en spontan abort.

    DET KAN DU GØRE:

    • Bliv helt røgfri. Hvis du stopper helt med at ryge, forbedrer du chancen for at blive gravid.

    • Ryger din partner, så tal med ham om hans rygning, og hvordan den påvirker jeres chancer for graviditet.
  • GRAVIDITET OG RYGNING

    Cigaretterne kan opleves særligt gode eller nødvendige, når man er gravid. Der kan være mange tanker og følelser, og lysten til at ryge kan være stor.
    Desværre er rygning den enkeltfaktor, der har størst negativ betydning for graviditet og fosterudvikling.
    Nikotin er stærkt fosterskadeligt. Selv få cigaretter kan skade.

    Tobak kan bl.a. øge risikoen for at moderkagen løsner sig, at barnet får mindre ilt og næring, at barnet fødes for tidligt og er alt for lille, at barnets lunger bliver svagere, at barnet får læbe-gane-spalte og at barnet dør pga. vuggedød.

    DET KAN DU GØRE:

    • Bliv helt røgfri og undgå snus, e-cigaretter og andre former for nikotin. Det kan altid betale sig at blive røg- og nikotinfri.

    • Hvis du ønsker at bruge nikotinprodukter, fx tyggegummi, til dit rygestop, så tal først med din læge eller jordemoder.
  • PASSIV RYGNING I GRAVIDITETEN

    Dit barn er modtageligt for den skadelige tobaksrøg og e-dampe fra omgivelserne, både mens du er gravid og efter fødslen.

    Hvis du er udsat for tobaksrøg eller e-dampe i hjemmet eller på din arbejdsplads kan det skade dig og din graviditet. Barnets fødselsvægt kan blive nedsat.

    Nikotin er fosterskadeligt. Derfor er det vigtigt også at undgå dampe fra e-cigaretter.

    DET KAN DU GØRE:

    • Bed andre respektere, at du ikke ønsker røg eller e-dampe omkring dig og dit barn.

    • Gør hjemmet helt røg- og nikotinfrit. Sørg for at dine gæster altid ryger og damper udendørs.

    • Hvis du er udsat for tobaksrøg eller damp fra e-cigaretter på dit arbejde, så tal med din arbejdsplads. Din arbejdsgiver har pligt til at sikre gravide mod skadelige påvirkninger og kræftfremkaldende stoffer. Hvis det ikke hjælper at tale med din arbejdsgiver, kan du kontakte Arbejdstilsynet eller din egen læge.
  • PASSIV RYGNING I HJEMMET

    Tobaksrøg er ikke kun skadeligt, mens der bliver røget, men også lang tid efter. Faktisk er 80 procent af røgen usynlig. Det betyder, at selvom du ikke kan se røgen, så findes de skadelige stoffer alligevel i luften. Det hjælper derfor ikke at åbne vinduer, ryge under emhætten eller i et andet rum, hvor dit barn ikke opholder sig.

    Små børn er særligt sårbare over for tobaksrøg og nikotin. Børn der udsættes for tobaksrøg er i risiko for vuggedød, bronkitis, astma-anfald, meningitis og mellemørebetændelse. De rammes hyppigere af forkølelse og infektioner, og bliver oftere indlagt.

    DET KAN DU GØRE:

    • Ryg aldrig indendørs. Det gælder også e-cigaretter. Sørg for, at jeres hjem er 100 % røg- og nikotinfrit. Dit barn tåler ikke røg, hverken før eller efter fødslen.

    • Bed dine gæster ryge og dampe udendørs, hvis de har behov.

    • Ryg eller damp ikke i nærheden af dit barn udendørs.

    • Lad altid bilen være røgfri. Det gælder både tobak og e-cigaretter.

    • Sørg for at evt. dagpleje til dit barn er røgfri, og at der ikke ryges e-cigaretter.

    • Bed dit barns bedsteforældre om at vise hensyn og flytte røg og damp udenfor.
  • RYGESTOP

    Det kan altid betale sig at stoppe med at ryge, uanset hvornår i graviditeten, du stopper. Men jo tidligere i graviditeten, des bedre.

    Mange tror, at rygning hjælper mod stress. Dette skyldes, at rygningen kortvarigt hjælper mod den stress, der skyldes nikotinabstinenser. Når man er stoppet med at ryge, oplever man tværtimod mindre angst og stress, end da man røg. Din baby tager ikke skade af de abstinenser, du kan opleve, når du er i gang med et rygestop. Men din baby kan derimod tage skade, hvis du fortsætter med at ryge.

    Et rygestop er en af de vigtigste beslutninger, som du kan tage for dig selv og dit barn.

    TIPS TIL DIT RYGESTOP:

    Tag den vigtige beslutning for dig og dit barn. Du kan sagtens stoppe med at ryge, selvom du stadig har lyst til at ryge og er i tvivl.

    Forbered dig. Måske vil du især i de første uger savne at ryge eller dampe e-cigaretter. Derfor er det vigtigt, at du har en plan for, hvad du vil gøre, når du får lyst til røg og nikotin. Lad dig ikke styre af nikotinafhængigheden.
    Find de situationer, hvor du plejer at tænde en cigaret eller dampe. Skriv, hvad du vil gøre i stedet.

    Fortæl andre om din beslutning. Det kan være en stor hjælp at have nogen, som støtter dig i at stoppe med at ryge eller dampe e-cigaretter. Fortæl venner og familie, at du har besluttet dig for at stoppe og bed dem om at støtte dig. Måske vil din partner eller en veninde stoppe sammen med dig.

    Beløn dig selv. Gør noget, der føles rart og godt for dig og din baby. Du kan fx tage få en gravid-massage, eller købe noget fint tøj til din baby.

    Hold fast i din beslutning. Det er helt normalt at falde i, når man forsøger at holde op med at ryge.  Sker det for dig, så opgiv ikke. Hold fast i din beslutning og fortsæt den gode kurs.

  • VÆGT OG RYGESTOP

    Mange bekymrer sig om at tage på i vægt, når de stopper med at ryge.
    Det er rigtigt, at nogle tager på i vægt, når de stopper. For det meste er det dog kun et kilo eller to. Tit er det fordi, at cigaretterne bliver skiftet ud med slik og chokolade.

    Det er dog langt mere skadeligt for dig og dit barn, at du bruger tobak og nikotin, end det er at tage et par kilo på.

    SÅDAN HOLDER DU VÆGTEN

    Forbered dig. Når du stopper med at ryge kan det være en god idé at erstatte cigaretterne med et sundt alternativ. Køb sunde snacks, som du kan spise, når du har brug for at putte noget i munden.

    Bevæg dig. Sørg for at røre dig i løbet af dagen. Gå fx en lang tur eller begynd til gravid-fitness. Når du bevæger dig får du mere energi samtidig med, at du stresser af.

    Skær ned på de søde og fede sager. Spis grøntsager og frugt, når du har brug for at putte noget i munden. Spis magert, groft og grønt.

    Accepter en lille vægtøgning. Lad være med at slå dig selv i hovedet, hvis du tager en smule på, når du stopper med at ryge. Accepter det, og ros i stedet dig selv for at være blevet røgfri.

    Tal med din jordemoder. Spørg din jordemoder til råds. Hun kan være en god støtte for dig.

  • E-CIGARETTER

    E-cigaretter er ikke sikre at anvende under graviditeten. Nikotin i sig selv er meget skadeligt for babyen og graviditeten. Nikotinen kan skade udviklingen af barnets hjerne og lunger, og det øger risikoen for vuggedød, dødfødsel eller at barnet bliver født for tidligt.

    Man kan heller ikke sige, at det er sikkert, hvis man bruger e-væsker uden nikotin. Der er mistanke om at en del smagsstoffer kan være særligt skadelige for celler, der udvikler sig, ligesom partiklerne fra e-rygning også kan være skadelige.

    Når andre ryger e-cigaretter i nærheden af dig, optager du nikotinen fra e-dampen. Børn og gravide er særligt sårbare over for nikotin.

    DET KAN DU GØRE:

    • Bliv nikotinfri. Du kan bruge rygestoprådene til også at trappe ud af e-cigaretter, snus eller anden nikotinafhængighed.

    • Hvis du ønsker at stoppe med e-cigaretterne på egen hånd, kan du trappe ud ved at bruge e-væsker med mindre og mindre nikotinkoncentrationer. Når du er nede på 0 mg nikotin kan du bruge rygestoprådene til at sætte andre vaner i stedet for e-cigaretterne.

    • Sørg for, at der ikke ryges e-cigaretter indendørs i dit hjem. Beskyt dit barn mod nikotin fra e-dampene.